Praten over rouw en verlies is doodgewoon, althans dat zou het moeten zijn. In praktijk blijkt het vaak lastig. Daarom ook dit magazine. ,,Het liefst houden we emoties in bedwang, zijn we bang wat een ander er wel niet van zal denken," zegt uitvaartondernemer Kitty Edelman, één van de initiatiefnemers van het magazine. ,,Het is heel laagdrempelig", vullen Natalie Overkamp en Patricia Holtkamp aan. Het drietal is de afgelopen maanden enorm druk geweest met het werven van adverteerders en het schrijven van artikelen.

Na het overlijden van een dierbare, maar ook na een scheiding of wanneer je ongewenst kinderloos blijft, volgt een periode van rouw. ,,Ons levensscript verandert en dat gaat gepaard met verdriet, boosheid en een gevoel van eenzaamheid," vertelt Overkamp, journalist en fotograaf. Het tijdschrift kan helpen dit gevoel bespreekbaar te maken. ,,Ik zie dat mensen extra moeite hebben in de rouw omdat hun naasten niet weten hoe ze daar mee om kunnen gaan", zegt psycholoog Holtkamp. In haar praktijk komen vaak mensen die hulp nodig hebben bij het verwerken van rouw en verlies. Ervaringen delen helpt, een vorm is deze glossy. Mensen vertellen hoe het verlies van een dierbare hun leven volledig op zijn kop heeft gezet. Hun verhalen roepen herkenning op, inspireren anderen.

Het idee voor Puur&Persoonlijk ontstond tijdens tijden een netwerkbijeenkomst. De drie ondernemers voelden een zakelijke match. De lancering van het blad is als een soort geboorte. ,,Aan ons de taak om dit 'kindje' groot te brengen," zegt Overkamp.

Het eerste nummer van Puur&Persoonlijk ziet officieel het levenslicht op donderdag 14 februari om 15.30 uur in de Catharinakapel in Harderwijk. Het magazine wordt verspreid via ziekenhuizen, crematoria, uitvaartorganisaties, hospices en via de website www.ppmagazine.nl